Cerita hantu : Ditegur arwah

Kisah ini terjadi tahun lepas semasa aku pulang bercuti di kampung. Pagi itu dalam jam 3.30 pagi...telefon di rumahku berdering...aku yang belum tidur dalm hati berdebar terus mengangkat panggilan. Selalunya telefon lewat pagi ni mesti ada hal yang tak berapa elok terjadi. Ternyata tekaan ku tepat. Ada orang meninggal dunia di Parit Sulaiman.Pihak keluarga meminta abang ku yang selalu menguruskan hal-hal kematian di kampung datang segera kerana ada sesuatu yang mereka nak bincangkan.
Aku mengejutkan abangku... selepas itu abang aku menelefon seseorang. Kemudian dia datang kepadaku dengan muka serius dan minta aku pergi ke rumah arwah dahulu dan dia akan menyusul kemudian. AKu dengan berat hati terpaksalah bersiap dan menuruti perintah. AKu tau jalan nak ke dalam sana sangat gelap dan jauh kedalam... arghhh...aku tak nak pikir bukan-bukan...aku start moto honda cub 70 ayah aku dan terus bergerak.
Awal pagi tu cahaya bulan agak terang dan berkabus, tiba di pintu gerbang masuk ke parit sulaiman aku rasa tak sedap hati..berdebar-debar..tapi takkan aku nak patah balik kerumah..aku terus menyusuri jalan tanah merah sambil mengelak lubang-lubang yang boleh membuat aku tertonggeng dibuatnya termasuk tayar honda cub abah aku.
Sepanjang jalan yang kiri-kanan dipenuhi dengan sawah padi aku tak berselisih dengan sesiapa...yang kedengaran hanya bunyi moto tua aku tunggang. AKu melepasi surau dan di hadapan ku ada sebuah selekoh panjang ...di situ tiada rumah penduduk...cahaya bulan yang terang mmebantu aku tengok jauh kehadapan selekoh....di sinilahh ia terjadi.....
Sampai di selekoh aku terpaksa memperlahankan kelajuan ..sebaik tiba di separuh selekoh yang kiri kanannya hutan belukar...aku melihat susuk seorang wanita berbaju putih labuhhh berambut panjanggg seolah2 terapung-apung di atas rumput di tepi jalan betul-betul di penghujung selekoh berhampiran dengan tempat orang melepaskan air ke sawah. Serentak dengan tu moto aku tersengguk-sennguk dan terus berhenti...enjin moto aku tak mati tapi aku tak terdaya nak pulas throttle atau bergerak...aku terkaku di atas moto..melihat wanita berambut panjang itu berdiri betul-betul di hadapan aku.
Wajahnya hanya kelihatan putihh tanpa mata,hidung atau mulut...aku hanya terkaku melihat dia dengan jelas...terkumat kamit mlut aku membaca surah-surah yang aku ingat tapi ia tetap disitu....sekali sekala angin yan gberhembus sejuk menerbangkan rambutnya yang panjang hingga ke tanah itu dan berbau wangi yang tak dapat aku cakap baunya mcmana....tak dapat aku bayangkan bagaiman perasaan ku masa tu....mata aku tak berkejip tengok jelmaan wanita itu....yang aku pasti langsuyir atau pontianak ....berulangkali ayat Qursi aku baca ...aku kuatkan semangat aku capai pasir tanah merah sampai ayat akhir ayat Qursi aku ulang 7 kali sambil aku jerit Allahuakbar aku cmapakkan ke arah jelmaan tu...ketika itu juga throttle moto aku berjaya aku pulas...dan aku memecut berlalu dari situ..masa aku melepasi jelmaan itu memang aku nampak ia masih ada disitu tapi ia terapung agak tinggii dan berada di atas air ...masa tu aku lunjurkan badanku ke hujung seat belakang tunduk dan terus pecut..aku takut di dok atas moto aku..segala lubang aku redah ...aku tak toleh belakang lagi...sampai saja kat rumah arwah dengan mukka pucat ..moto tak smepat tongkat aku lepaskan saja...terus aku meluru ke tempat orang ramai berkumpul. GEmpar seketika mereka tengok aku..
Bahuku ditepuk oleh pak cik derih...awat..hang jumpak ka? tanya dia dengan tersenyum. Dia membacakan sesuatu dan hembus ke muka aku...dan bagi aku segelas air. Minum ni katanya. Lepas seteguk dua aku minum baru la aku rasa ok sikit. AKu pun ceritala kat depa smeua... Pak cik derih hanya komen.. tempat tu memang selalu orang jumpa...rezeki hang la dia nak jumpak hang. Tak lama lepas tu abang aku sampai dengan orang-orang masjid dalm satu kereta.Dia berbual seketika dgn pak cik deria sambil tersenyum tengok aku. Datang kat aku dia tanya aku ok ka tak...aku jawap ok tapi terkejut lagi.. dia tanya nak balik berani ka tak...aku jawap aku tunggu cerah laa aku balik...dia senyum dan terus berlalu. Sampai cerah baru laa aku balik rumah..tu pun aku ikut jalan lain.

Sampai sekarang aku tak penah pegi lagi situ..yang aku dengar..memang ramai dah orang terserempak kat selekoh tu..ada yang pernah terjunam dalam parit sebab terkejut...ada yang lari tinggal moto...kiranya aku ni gagah jugakla tak lari tinggal moto bapak aku. Kalau tak...satu hal lagi aku nak kena pi ambik balik. Itula pengalaman pertama aku nampak jelas makhluk alam lain ...orang kata pontianak atau langsuyir berwajah buruk..tapi apa yg aku nampak lewat pagi tu...hanyalah WANITA BERAMBUT PANJANG KE TANAH, BERBAJU PUTIH BERSIH, BERBAU HARUM DAN TANPA WAJAH.

1 comment:

panas dan terhangat

Promosi

Koleksi

6 tanda-tanda rumah berhantu Cara melihat hantu dengan mudah Cara mengesan kewujudan hantu cerita benar: pengakuan seorang perogol cerita hantu : chatting di hostel Cerita hantu : Ditegur arwah cerita hantu : diusik penunggu rumah Cerita hantu dan seram: Hantu jerangkung Cerita hantu dan seram: Roh wanita di rumah sewa - Seksyen 7 cerita hantu seram misteri kampung Tanduo cerita hantu seram: Diganggu ketika bertugas malam cerita hantu seram: Tetamu malam Cerita hantu: Hantu Penanggal cerita hantu:hantu penanggal cerita hantu:hantu tali gantung cerita hantu:penunggu cerita misteri Cerita Misteri Seram : Kemanyan City Johor Bahru Cerita Misteri: Hantu di Jambatan Kg. Sungai Cengal Cerita seram : Misteri lorong Cerita seram : Sapaan jururawat cerita seram: bayi terkena badi cerita seram: diganggu hantu jepun cerita seram: diganggu syaitan Cerita seram: Jelmaan Tok Bidan bawa janin keliling kampung cerita seram: pontianak Cerita seram: Pramugari bersetubuh dengan hantu raya Cerita seram: Roh wanita dalam tandas cerita seram: teksi cerita seram: tetamu misteri cerita seram: toyol curi duit cerita seram:arwah ibu lawat anak cerita seram:kaki cari tubuh cerita seram:kepala atas kubur cerita seram:kepala berambut panjang cerita seram:langsuir cerita seram:menempah bilik cerita seram:misteri kematian polis cerita seram:pengalaman ngeri penggali kubur Gadis ghaib muncul di kubur jelmaan tiga gadis misteri di tasik melati Jenis-jenis hantu Kelantan Ketereh kisah cerita hantu dan seram di gunung pulai kisah cerita hantu dan seram di hospital putra jaya kisah cerita hantu dan seram di sebuah hotel di Ipoh kisah misteri lorong sunyi Kisah seram : Tengkorak terbang di Seri Alam Kisah seram benar : Pengalaman penggali kubur kisah seram di pantai kisah seram di pondok kebun pisang Kisah Seram Jalan Lama Karak Kisah seram: Asrama Kisah seram: Banglo lama di Taiping Kisah Seram: Hantu di UTP Mimpi seram: Arwah minta bersihkan darah bawah tikar Peluang pekerjaan secara Sambilan/ Part time : Tambah pendapatan anda hanya dari rumah Peluang pendapatan : Pekerja sambilan diperlukan Roh ibu mencari bayi Seram: Puaka di Genting Shah Alam video hantu dan seram 1 video hantu dan seram 2 video hantu dan seram 3